Bronnen Thuispunt

  • De Zuid-Willemsvaart is een kanaal tussen Maastricht en ‘s-Hertogenbosch. In Noord-Brabant loopt het kanaal onder andere door Helmond, Beek en Donk, Veghel, Bernheze en Sint-Michielsgestel.

    De Nederlandse koning Willem I geeft opdracht voor de bouw van de Willemsvaart met de bedoeling om  de industrie te bevorderen en een goede verbinding tussen Nederland en België te maken. In 1822 werd gestart met het graven. Op 1 juli 1825 was het gedeelte van ’s Hertogenbosch tot Helmond klaar en in 1826 kon het gehele kanaal worden geopend.

    Zuid WillemsvaartWat valt er op

    De vele sluizen: Om het hoogteverschil van 40 meter te overbruggen zijn oorspronkelijk 21 sluizen nodig. In het verleden lag er bij elke sluis een ophaalbrug. In het huidige kanaal liggen nog 16 sluizen. Vanuit onder andere Schijndel en Helmond worden sluizen en ophaalbruggen op afstand bediend.

     Jaartallen

    • 1822 start met de bouw van de Willemsvaart
    • 1825 op 1 juli is het gedeelte van ’s Hertogenbosch tot Helmond klaar
    • 1826 opening van het kanaal

     

    Weetjes

    • Toen later een kanaal in Drenthe ook de naam Willemsvaart kreeg, werd aan beide kanalen respectievelijk de voorvoegsels Zuid- en Noord- toegevoegd.
    • Het kanaal kost uiteindelijk 4,45 miljoen gulden.
    • Modernisering:
      • Het kanaal wordt verbreed.
      • Het kanaal krijgt bij ‘s-Hertogenbosch een nieuwe aftakking naar de Maas, zodat er grotere schepen over kunnen varen.

     

    Samenvatting van: https://www.bhic.nl/zuid-willemsvaart

     

  • Veghelse haven 5-6

    Het dorp Veghel is een goed voorbeeld van het belang van water voor de ontwikkeling van industrie. Al in de 18e eeuw is Veghel een belangrijk dorp in de Meierij. Maar pas na de aanleg van de Zuid-Willemsvaart en de Veghelse haven vestigen zich veel bedrijven in Veghel.

    Met name in de jaren 1860-1870 komen veel mensen van buiten in Veghel wonen en werken. Zeker als de haven nog een tram- en spoorverbinding krijgt wordt het heel interessant om hier bedrijven te beginnen


    Wat valt er op

    Toen de Zuid-Willemsvaart werd aangelegd, greep men direct zijn kans. Er kwam een haven tot  in de kom van Veghel. Daarom werd Veghel een interessante vestigingsplaats voor bedrijven.


    Jaartallen

    • 1822 start met de bouw van de Willemsvaart
    • 1825 aanleg van de Veghelse haven
    • 1826 opening van het  kanaal
    • 1873 vanaf deze tijd rijden er treinen over het ‘Duits Lijntje’; in Veghel was er een halte

    Weetjes

    In 1809 vraagt het gemeentebestuur aan koning Lodewijk Napoleon of ze rivier de Aa zouden mogen kanaliseren. Het kanaal zou dan de Lodewijksvaart genoemd worden. Ze kregen echter geen toestemming van de koning.

    Samenvatting van:https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/veghelse-haven

  • duits lijntjeIn de eerste helft van de twintigste eeuw ligt op het spoorvak van Londen naar Berlijn station Veghel. Vanaf 1873 rijden er treinen over het ‘Duits lijntje’. De plaatsen langs het Duits Lijntje hebben groot economisch voordeel van de aanleg van het spoor. Zeker in Veghel want daar is ook een binnenhaven.

    Wat valt er op
    In de jaren zeventig wordt het Duits Lijntje langzamerhand afgebroken. Alleen het traject van Boxtel naar Veghel werd nog tot 2005 gebruikt. De ongeveer 17,5 km rails werden bereden door eigenlijk nog maar één gebruiker, de Cehave Veghel. Bijna dagelijks kwamen er voor dit bedrijf goederen uit Frankrijk per trein in Veghel aan.

    Jaartallen

    • 1869 oprichting van de Noord-Brabants-Duitsche Spoorwegmaatschappij
    • 1873 er rijden treinen over het het Duits Lijntje
    • 1918 na de Eerste Wereldoorlog is er geen internationaal reisverkeer meer mogelijk
    • 1919 overname door Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, de S.S.
    • 1924 overname door Duitse Reichseisenbahnen van het (Duitse) traject
    • 1925 de Noord-Brabants-Duitsche Spoorwegmaatschappij hield op met bestaan
    • 1940 tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het spoor nog gebruikt
    • 1944 het traject Uden-Gennep wordt gesloten
    • 1950 einde van het personenvervoer op het traject Boxtel-Uden
    • 1972 een speciale carnavalstrein rijdt van Boxtel naar Beugen en weer terug
    • 2014 de hefbrug over de Zuid Willemsvaart heeft een nieuwe plek gevonden op de Noordkade


    Weetjes

    • Volgens de dienstregeling van 1911 reist men per trein ongeveer 20 uur van Londen naar Berlijn.
    • Op het baanvak Boxtel-Wesel stopt de trein in Eerde, Veghel, Uden en Zeeland.
    • In verband met de verbreding van de Zuid-Willemsvaart is de hefbrug intussen verwijderd. Anno 2014 heeft die een nieuwe plek gevonden op de Noordkade…

     

    Samenvatting van: https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/een-ijzeren-levensader-het-duits-lijntje

    HIER TEKST PLAATSEN

  • HIER TEKST PLAATSEN

Reacties zijn afgesloten.